Presidendi kirjatalgud: mida mina asjast arvan

Vahepeal on märkamatult välja kuulutatud presidendi selle aasta kirjatalgute võitjad. Võidutööd saab lugeda siit:

http://www.epl.ee/artikkel/600705

Mis ma oskan öelda? Muidugi lootsin, et ka minu töö saab ära märgitud, kuid olen vist naiivne. Tegelikult see isegi valiti välja Postimehes avaldamiseks, kuid juhtumisi pandi minu nime alla vale tekst, ja võeti siis üldse ära. 🙂 Talgud aga võitis õiget, poliitiliselt korrektset sõnumit kandev töö, mille kohaselt Eestil pole absoluutselt mitte midagi viga, ei ole puudujääke, millega tööd teha ega ole vaja ühtki suhtumist arendada. Oleks vaja lihtsalt (veel) ühte töökohta Välisministeeriumisse – inimest, kes korraldaks väliseestlastele tutvumisõhtuid jms ja feissbukki oleks (veel ühte) rühma väliseestlaste jaoks vaja. Oleksidki eestlased Eestiga hoobilt uuesti seotud!

Sellisest toredast naiivsest entusiasmist aastal 2011 võitmiseks piisas.

Tulemus on tegelikult täiesti ootuspärane, kuigi kes siis ikka lootmast lakkab. 🙂 Kohe alguses kirjatalgute korraldust analüüsides oli selge, et tõenäoliselt pole mul ühiseid vaateid ühegi osapoolega. Näiteks on praegune president minu arust rohkem kohatäitja kui kohale väärtuse lisaja: valime ikka veel lihtsalt kenasid esinduslikke mehi, aga mida neil oma palga ja ameti väärilist öelda on? THIlt ei kuulnud midagi meeldejäävat juba tema eelmisel ametikohal ELs. Kuigi muus osas on kindlasti tegu käituda oskava ja muheda seltskonnainimesega, kes ka päris andetu pole – väliseestlaste seas liigub tema kirjutatud vemmalvärsse vististi tänaseni. Kuid kas presidenti ülesanne on meeldida rahvale, või on tema ülesanne olla see mõõdupuu, kelle vääriline rahvas olla tahab?

Ehk et pole ma selle presidendi toetaja.

Siiski mõtlesin, et loo ma kirjutan. Ehk korjatakse sellest analüüsi käiguski mingeid aspekte välja, ja siis olen andnud oma panuse vähemalt lõpptulemusse, iseenesest olulises küsimuses – miks Eestist ära minnakse.

Petrone Prindiga, kes tõenäoliselt hindas kirjanduslikku poolt, meie maitsed ka täiesti ei ühti, nagu põgusast kokkupuutest selgus. Jäi mulje, et avaldamist leiavad ainult autorid, kes jagavad Petronede (minu arust veidi naiivseid) poliitilisi vaateid. Nii umbes kolmekümnestel inimestel ei saagi ju tegelikult olla elukogemust, mis tegelikult võimaldaks ümbritsevat adekvaatselt hinnata? Noor inimene on ikka mustvalge ja tal on ainult üks maitse – ta oma maitse. Vanemaks saades “õigeid” võimalusi lisandub ja musta-valge piirid hägustuvad. Ei lootnud, et nad mu lugu (või keelekasutust) täielikult mõistavad.

Lõpuks eetikakeskuse kohta ei tea ma palju öelda, kuid juhatajast Margit Sutropist on jäänud mulje, et tegemist on ehk pigem eduka administraatori ja poliitiku (inimestega meeldiva läbisaamise mõttes) kui silmapaistva mõtlejaga. Temalt ei ole midagi meeldejäävat lugenud.

Kõige sellele suhtes oli tulemus siis ju tegelikult ootuspärane, kuigi ikkagi hämmastab, millist naiivsust ja pealiskaudsust president valis toetada. Tore, et vähemalt enda jaoks sain mõtted lahti kirjutatud. Et Eesti püsib ju tegelikult naistel – Eesti emadel (või mis)? Ning et inimesed ei lahku mitte, kuna üht või teist eriala pole Eestis võtta – kõiki ei saa kunagi ega kusagil olema – vaid nad lahkuvad, sest ei tunne, et neid hinnataks ja väärtustataks, et neid oleks kusagilgi natukenegi vaja.

6 thoughts on “Presidendi kirjatalgud: mida mina asjast arvan

  1. Kui Sinu abikaasa oleks näiteks president, siis milline oleksid Sina tema prouana? Mina arvan teadvat, kas sa ise tead? Milline Sa oled? Imelik küsimus vist…?

    • Oi Anni, muidugi mina poleks esiteks presidendi proua, vaid mina oleksin ise president ja minul oleks härra (ei tea küll, mida Teispool asjast siis arvaks… :)). Sel juhul oleksin natuke nagu nais-Lennart Meri ilmselt – asjast just nii palju üle, et võib ka elegantseid uperpalle lubada, mida siis meedial hea aasida.
      Aga kui oleksin proua, siis oleksin vist küll kõigi aegade ebapopulaarseim 😀 ja igasugu mõtlemiste ja ütlemiste eest pidevalt kõikidel hambus. Üldse tundub mulle, et eestlastele sobiks paremini, kui oleks lihtsalt president, kellel oleks abikaasa, kes lihtsalt teeb oma mingisugust muud igapäevast tööd ja niiväga ei prouatakski. Või oleks lihtsalt oma mehe tagasihoidlik naine ja mitte isehakanud teine riigipea.
      Kuigi ega see lihtne muidugi pole, kui oled ka tegijaks sündinud.

      • Lennart oli maru mees ja presidendiks loodud :),kelle sarnast me niipea ei leia ega näe- seega tuleb leppida sellega, kes meil on ja kes tuleb. Mis puutub nendesse prouadesse, siis igaüks on ju inimesene omamoodi isiksus. Kõigil oma…
        Vaadates USA’d, siis eks sealgi ole olnud presidente, kelle kaelaks on tema proua. Mõnel vist ka peaks 🙂
        Kuna me riik on nii väike ja kogemusi nii vähe “presidenditamisel”, siis on kõik nagu peopeal ja kõik kõigil hammaste vahel.
        Nüüd aga vabandan!
        Sinu tänase postituse esimene ja viimane lõik on nagu “jonnijoru”. Nii käitub laps, keda terve elu hellitatud kommidega, kuid ühel päeval on sellest ilma jäetud ja siis on nutt lahti ning silmini solvunud….
        Vähemalt mulle tundus nii ja vabandan siinkohal veelkord 🙂

  2. See pole päris vale võrdlus, Anni, kuid see ei muuda olukorda. 🙂

    P.S. Presidendiks ei sünnita, presidendiks valitakse ;). Ei ole jumalustega tegemist.

    • Tere!
      Mul oli huvitav lugeda kes oled ja milline taust Sul on. Sest keskkoolis ühes klassis käies ei märganud-tundnud ma Sind sugugi ja ei saanud aru, et keegi teine ka oleks sust midagi teadnud. Seega jäid Sa avastamata saladuseks. Aga väike huvi oli, sest midagi tundus puuduvatele kontaktidele vaatamata Sinus olevat. Kunagi peale keska lõppu sattusin lehest lugema Su kristlikul teemal nupukest ja see tekitas jälle huvi. Muide, facebookiga liitusin ka selle tõttu, et lugesin lehest, et elad Egiptuses ja teised näisid kursis, mina suures teadmatuses. Õnneks ei hoia Sa oma kogemusi vaka all ja olen saanud nüüd tagantjärele oma uudishimu rahuldada. Lugemist on veelgi selles blogis varuks. Küllap Sa tead, millest kirjutad presidendile, aga kummaline ikkagi, et mina sust midagi ei teadnud kuigi kõrvuti koolipinki nühkisime. Huvitav oleks teada, mis Sulle minust meelde jäi, aga see pole teemaga seotud. Võiksid, kui viitsid pigem Facebookis isiklikult vastata.

      • Aitäh, Ivi, kindlasti vastan FBs. Eks see meie Tallinna kool oli nagu ta oli uus kool uues rajoonis, lipp lipi lapp lapi peal, ja vastavalt oli vist ka klass, siit nurgast ja sealt nurgast kokku kootud :). Naljakas et selle kohta olime lõpuks isegi suhteliselt ühtsed, kuigi mina ei suutnud kunagi päriselt leppida selle kerge leeritsemisega, mis Tallinnas on vist tavaline, aga mina ju tulin Kuressaarest, tugevate traditsioonidega Saaremaa Ühisgümnaasiumist, kus meil põhikoolis oli nii ühtne klass, et me isegi kaalusime täies koosseisus mõnda keskkooli edasi minna. Muidugi olid ka seal omad liidrid, kes ette võtsid, ja olid nohikumad, kes lihtsalt kaasa tulid, kuid erilist piiride tõmbamist ma nagu ei mäleta. Anyway… 🙂

        Minu meelest on hea, kui saab lugeda just kellegi päris mõtteid ja päris elulisi juhtumisi, ilustamata, sest see toob meid inimesi üksteisele natukenegi lähemale. Algul üritasin olla diskreetsem ja rääkida lihtsalt, mis minu ümber toimub, mis on huvitav neile, kes ise sama pole kogenud. Kuid alati kui loen, kuidas keegi teine päris ausalt oma elust kirjutab, tundub mulle, et hoopis nii on kõige huvitavam – lihtsalt lugeda, kuidas kellelgi teisel elus läheb. Kui kirjutada niiviisi pool-anonüümselt, siis loodetavasti ei mõju see ka lausa eneseupitamisena :-). Kuid pakun, et on lihtsam maailma mõista ja mõista kaasinimesi, kui keegi natukegi vahel kergitab kardinat ja räägib, miks üks või teine asi temaga juhtus, miks ta just nii või teisiti on otsustanud või nii on temaga läinud?

        Kristlikul teemal nupuke… üldse ei mäleta :), aga ju see valju häälega kõikidele rääkimine on mulle juba ammu siis meeldinud :).

Lisa kommentaar

