Tuhkatriinud ja mis nendega tegelikult juhtub: Soad Hosny lugu

Õudukate saatel pirruvalgel õhtute veetmise aastaaeg ei ole veel tegelikult päriselt saabunud, kuid seda lugu olen tahtnud rääkida õieti juba juunikuust saati. Juhtus see nimelt just siis, et hommikupoolikul hajameelselt kohalikke telekanaleid klõpsides sattusin jutusaatele, kus selgesti kordus Soad Hosny nimi, midagi Londoni kohta ja midagi oli juttu ka rahast – mingi summa miljonites…

Muidugi ma teadsin, kes on Soad Hosny – teda teab iga egiptlane ja kindlasti ka igaüks, kes Egiptuse filme piisavalt vaatab. Soad Hosny on (oli…) näitlejatar, keda üleüldiselt tuntakse nimega “Egiptuse kino Tuhkatriinu”. Kairo ühes vaesemas linnajaos Bulaqis sündinud, Süüria sugemetega suurperest pärit neiu, kel oli kokku 16 õde-venda, tõusis filmitäheks peaaegu üleöö, ja niisama kiiresti ka publiku lemmikuks. Muidugi – te ainult vaadake neid fotosid…

Ja ega ainult välise ilu pärast – talendikast perest pärinev Soad ka tanstis ja laulis ise, ja hästi. Tema isa oli kalligraaf ehk ilukirjutaja, ema ja üks õde lauljannad, üks vend helilooja, teine mängis Egiptue kõigi aegade kuulsaima lauljanna Omm Khoultommi ansamblis.

Suurem osa Soad Hosny filme on filmitud millalgi naiivsetel ja optimistlikel 1960ndatel ja 70ndatel, kui mingitest pearättidest, veel vähem näolooridest, vähemalt kinolinal veel jälgegi polnud. Seevastu esines tihti miniseelikuid. 😉 Ning ka tema karakter oli sageli puhas, noor ja naiivne – ta mängis eriti algusaegadel sageli noori tütarlapsi, isegi kooliplikasid, noori armunuid, romantilisi kangelannasid jms. Näiteks selline sham el nesiimi lauluke Soad Hosny’lt:

http://www.youtube.com/watch?v=C5bpYFcZOVg&feature=player_embedded

Lapsnaised on ju alfaisaste lemmik, või mis? Kuigi mingist filmidest alates, veidi vanemas eas, märkasin et silme alla olid tekkinud tumedamad sõõrid ning nägu väljendas kurnatust; optimistlik sära silmes oli asendunud küünilise eluväsimusega. See ei pruugigi nii vale tähelepanek olla – Liibanoni naisrezhissöör Rania Stephan arvas samuti, et kõige paremini kajastavad näitlejanna elu tolle enda mängitud rollid, millest Stephan konstrueeris uue täispika dokumentaalfilmi “The Three Disappearances of Soad Hosni” (2011). http://www.serpentinegallery.org/2012/07/rania_stephan.html

“Kas see on äkki Soad Hosny,” pärisin niisiis kord Teispoolelt, kui telesaates esines üks vanaldane filmitäht, kah endiselt kenake. Põnev ju arvata, et milline keegi vanalt välja näeb… Kuid kuulsin vastuseks hoopis, et näitlejatar on surnud, et olevat sooritanud enesetapu, hüpates alla 6. korruse korteri rõdult Londonis. (See juhtus 21 juunil 2001.)

Pikemalt jutuks siis ei läinud, kuid lugu jäi siiski kummitama. Ilus ja edukas näitlejanna, rahva lemmik, miks siis nii?

Miks ta üldse elas Londonis, oli ehk suhteliselt lihtne iseendale seletada, sest küllap kipuvad vabamat elu hindavad artistid sageli ka vabamasse maailma kolima, kui rahaline seis võimaldab. Kuid miks enesetapp, kas oli ta ehk vaesunud ja ei suutnud end enam majandada, elas ta ehk üksi ja tal puudus lähedane inimene? Üksildus ja tegevusetus koos rahapuudusega võib ju inimeses ikka depressiooni tekitada? Kuid sinna see mõttelõng jäi.

Sel suvel siis otsisin teema uuesti veebist üles. Vahepeal oli meil siin president kukutatud ja suur osa vanast rezhiimist kohtu alla antud. Selgus, et ka Soad Hosny perekond oli uuesti välja võtnud tema kohtuasja. Ajalehed vahendasid uusi üksikasju kunagisest sündmusest. Vahetult enne surma oli Soad Hosny valmis saanud oma memuaarid ja oli need müünud teadaolevalt viie miljoni dollari eest kirjastusele Random House, kes need plaanis avaldada 350leheküljelise raamatuna. Viis päeva varem oli näitlejanna kätte saanud ettemaksuks mõeldud miljon dollarit, mida hiljem tema korterist ega ka pangaarvetelt pere ei leidnud. Kuid Soad Hosny ei elanud üksi, vaid koos sõbrannaga…

http://www.wikeez.com/en/people/souad-hosni-11443

Vastavalt kahtustustele näitlejanna enesetapp lavastati ning tegelikult ta löödi terava esemega uimaseks ja lükati rõdult alla, tollesama sõbranna kaasabil, kes sunniti vaikima samuti  elu kaotamise ähvarduste abil. N-ö töökäsu andjateks peetakse tollast luureteenistuse juhti ja infoministrit, kunagist Egiptuse parlamendi ülemkoja spiikrit Sawfat El-Sherifi, kuid kaudsemalt ka ekspresidenti ennast. Nimelt sellist käsku agendist “vabanemiseks” olevat saanud anda vaid Riigi Kaitsenõukogu, kuhu kuulusid siin nimetatud ja veel mõned ministrid ja mida juhtis president, kelle hääl oli otsustav juhul, kui mõni teine liige olnuks vastu.

1933. aastal sündinud Sherif’i peetakse kõige hiljutisemalt näiteks Tahriril toimunud nn “kaamlite lahingu” aga ka muude analoogsete hämara lähtekohaga sündmuste orkestreerijaks. Lisaks uurib kohus, kuidas oma ametliku palga eest oli tal võimalik saada kokku erinevatel hinnangutel umbes kuue palee, kaheksa villa, viieteistkümne korteri, seitsmeteistkümne reklaami- ja filmikompanii ning kopsakate pangakontode omanikuks Egiptuses ja väljaspool. Nt Wikipedia teatel on tegemist muuhulgas Nilesati ja 6. oktoobri meedialinnaku asutajaga.

Kuuldavasti Soad kõigepealt uimastati ja seejärel veeti rõdule, kust heideti alla jalgadest riputades – et ohver kukuks kindlasti pea peale. Seda trikki on kuuldavasti kasutatud enamalgi korral, nt oletatakse, et oma 7. korruse rõdult kukus alla ja sai seljavigastusi (kuid jäi ellu) üks samuti näitlejatar, kel olnuvat suhe ekspresidendi pojaga. Too abiellus hiljem teadagi hoopis ühe teise, jõukast äriperekonnast pärit neiuga. Selle kohta leiad lingi loo lõpust. Isegi tollesama Londoni hoone rõdult on alla “hüpanud” veel üks egiptlane, Londonis üldse kokku tervelt kolm egiptlast märkimisväärselt lühikesel ajavahemikul…

Kuid miks siis egiptlaste (ja mitte ainult) lemmikule selline saatus?

Kuuldavasti värvati Soad Hosny millalgi 1960ndatel Egiptuse salateenistusse, sellise räpase trikiga, et üks prantslasena esinenud ohvitser võrgutas näitlejanna ja kui mõlemad olid ebasündsas olekus kahekesi, see jäädvustati fotodele ja filmile, mis ähvardati avaldada, kui näitlejanna ei kuuletu. Olevat üks tüüptrikke.

Sealt edasi kasutati teda oluliste väliskülalistelt nagu kuuldavasti välismaa riigipead jms info väljameelitamiseks. Jälle teadagi kuidas. Kuuldavasti pakkus Liibüa diktaator Gaddafi aastal 2000 hea hunniku miljoneid kokku kaheksateistkümne veerandtunnise “pornofilmi” eest, milles näitlejatar osalenuvat:  http://www.neworientnews.com/news/fullnews.php?news_id=43055 Iseasi, et kas selles osalenud naisterahva või hoopis osalenud meesterahvaste tõttu.

(See kõik pole egiptlastele ka päriselt uudis, julgeolekuohvitseride tegevuse paljastanud nn seksiskandaal käis kohtust läbi tegelikult juba 1967. aastal.)

Aastate möödudes, kõneldakse, hakkas näitlejatar  vähehaaval kaotama enesekontrolli, hakkas endaga seotud asjust seltskondades “liiga palju lobisema” ning üldse kurtis väsimust ja palus end “töölt vabastada” ja värvata keegi noorem. “Ma olen vanaks jäänud, leidke keegi noorem ja laske mind puhkama,” olevat ta palunud.

Mis asjaoludel ta 1990ndate algul Londonisse kolis, ma ei tea, kuuldavasti kurtis salapärast selgroovigastust, mida ravis tulemusetult mitmeid aastaid. Vihjatakse ka psühholoogilisele terrorile – mh näitlejanna Kairo korter olevat konfiskeeritud ning ta elas Londonis tõepoolest suhtelises vaesuses ja depressioonis.

Viimaseks piisaks eksrezhiimi jaoks ilmselt siis sai kuuldus tema peatselt avaldatavatest memuaaridest.

Need on veelgi avaldamata.

***

Soad Hosny jõudis mängida mõnedel andmetel enam kui 90-s Egiptuse linateoses, millest viimane filmiti  1991. aastal. Mõned tema filmid Youtube’is:

Khalli Balak men Zuzu ehk Hoia alt – Zuzu!  (tema kuulsaimaid filme):

http://www.youtube.com/watch?v=voFu-7GVs98

http://www.youtube.com/watch?v=yHauzEuUkLI

***

Täiendavaks lugemiseks:

http://www.albawaba.com/triangle-women-regime-and-money-egypt

http://www.allvoices.com/contributed-news/8264416-gamal-mubaraks-girlfriend-will-not-discuss-the-past

http://english.ahram.org.eg/NewsContent/5/32/14712/Arts–Culture/Film/Remembering-the-Cinderella-of-the-Egyptian-screen.aspx

Advertisements

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s