Reisisari Reisile minuga 10: Kevad Egiptuses

 

Reageerin eelnimetatud saatele, ETV eetris 12. märtsil 2016.

Alustuseks tahaks küsida, miks see kaameratöö nii jäntlik oli või kes lasti kääridega saate kallale nii, et terviklikust pildist jäi ainult jupp jupi otsa? Randa, tänavale, randa, tänavale, turule, randa, tänavale ja jälle randa ja tänavale???

Ja suur plaan? Keskendumine mõnele olulisele detailile, mis vahelduseks võiks ju ka olla visaalselt haarav, või nii? Orientaalses linnapildis on ometigi ju ka palju haaravat ja võluvat? Eksootilist? Silma jäi hetkel ainult ühtlaselt kirju tänavalõik, nagu jupp kirevate etikettidega kaubariiulit. Turist harilikult ei vaatagi sellist üldplaani. Ta vaatab täpselt nina ette ja märkab detailile.

Siin on võrdluseks üks amatöörvideo(!) Hurghadast:

Ja Sharmi poole pealt lühike 7 minutit – kuidas profid Egiptusest saateid teevad:

Eks ole.

Edasi olulisemalt on eestlastega alati üks ja sama jama: me lihtsalt ei tunne muud maailma, ja me ka ei küsi ega uuri nendelt, kes tunnevad…
Egiptusega algab maailma ajaloo õpetus millalgi põhikoolis, kuid vaaraodest edasi, ausalt öelda, Egiptust eestlane ei tunne, sh ei tunne pealtnäha haritud eestlane, ilmselt kuna tal on puudunud huvi ja ta pole üritanudki teada saada.

Siin on kaks raamatut, mis käsitlevad Egiptuse lähiajalugu eeskätt tarbimiskultuuri kaudu, ehk kuidas on muutunud egiptlase majanduslikud võimalused ja materiaalsed eelistused – elustiil! Elustiil aga ongi – kultuur.
Autoriks on majandusprofessor, kes aga on valinud kirjutada ivanoravalikult lihtsas, poolhumoorikas stiilis. Et kõik viitsiksid lugeda ja aru saaksid. Linnar Priimägile võib soovitada küll, kuid peaks olema nauditav lugemine ka vähem akadeemilise mõttelaadiga inimeste puhul. Kui osta ei raatsi, siis Rahvusraamatukogus on olemas rahvusvaheline raamatukogude-vahelise laenutamise teenus – kasutage! Aega võtab, aga asja saab!

http://www.amazon.co.uk/Whatever-Happened-Egyptians-Changes-Egyptian/dp/9774245598

http://www.amazon.co.uk/Whatever-Else-Happened-Egyptians-Globalization/dp/9774248198

Kui lugeda ei viitsi, siis isegi lihtne küsitlus tänaval oleks võimaldanud saatejuhil aru saada, et lumivalged jahid Hurghada kaide veeres ei kuulu teps mitte välismaalastele. Ei! Välismaalased on  ja kas meil siin need, kes ostavad 20 000 euroseid kortereid Hurghada äärerajoonides, ja ka siis veel loevad kopikaid, et kas ikka jätkub ja kas ikka raatsib. Luksusjahid ja miljonivaatega korterid, või need kolmekorruselised basseiniga villad, mis maksavad keskmiselt 5-10 miljonit Egiptuse naela (jah see teeb u 500 000 – 1,1 miljonit eurot) kuuluvad loomulikult egiptlastele, võimalik et mõned ka üle-lahe araablastele, kuigi mitte väga olulises ulatuses.

Miks ka mitte, kui mõnel neil on raha tervete linnade väljaehitamiseks, nt nagu El Gouna, mis on koptikristlasest ärimeeste Sawiriste ettevõtmine (nagu ka Taba Heights nimeline hotellilinnak Siinail)?  Et terve linn on ühe mehe poolt ehitatud, ongi vist kõige olulisem detail El Gouna puhul ja midagi muud pole selle iseeneses mõttetu kohakese kohta absoluutselt öelda, nagu ka jääb mõistetamatuks, miks sinna kaameraga üldse mindi, kuigi ei mindud muudesse Hurghada lähedusse jäävatesse asustustesse, nt Port Ghalib, mis on vähemalt muistne Egiptuse sadam siidi- ja vürtsiteede aegadest?

Et terve linn koosneb “poodidest ja restoranidest” arvab ilmselt ka turist, kes tuuakse neljaks tunniks Tallinna Vanalinna. Kas Priimägile Mubarakke siis ei näidatudki? Hurghada elurajoone? Võibolla ta ei tulegi kunagi tagasi, sest kardab, et Hurghadas polegi kusagil elada (peale hotellide, muidugi)?

Beduiinide puhul kõige olulisem on, et nad on nomaadid ehk rändrahvas. Seetõttu on neid ka keeruline arvele võtta, kuna nad paljudest püsielanikele kohaldatavatest reeglitest lihtsalt keelduvad.  Umbes nagu mustlased Euroopas, keda nüüd nimetatakse [kelleks]?

Miks Linnar kaameli selga aeti, on mulle ka mõistetamatu. Tasase loomuga intellektuaalile oleks kindlasti paremini sobinud Egiptuses liikuda nt mootorpurjelaeva ehk dahabeyya pardal.

Võib-olla oleks siis ka tema soovimatus kõike uuesti korrata olnud vähem kategooriline? Tunne klienti, kuigi keskmine Egiptuse reisikorraldaja muidugi ei tunne, kuna (olgem ausad) reisid Egiptusesse müüvad ka ilma selleta.

Sellepärast vist ka lasti lõdvalt ja tegelikult ilmselt turunduseesmärkidel üles võetud saatesse lasti esinema suvaliselt nopitud kõhutantsijanna jms meelelahutajad? Oleks ju võinud kasvõi meie Kaidi Udriselt Kairo ooperimajast küsida, kes tantsuareeni natukenegi tunneb, et millise andeka kõhutantsijanna võinuks kaadrisse noppida?
Mulle meeldivad kõik, kes oma asjaga hästi hakkama saavad, nt tema siin:

Edaspidistele saateautoritele tahaks ka südamele panna: palun ärge arvake, et reisiesindajatena töötavad õmingid ppinud ajaloolased, giidid vms, kes kasvõi riigi geograafiat, majandust ja ajalugu veidi tunneksid. Reisisaatja, lihtsalt välja öeldes, on turistide vastuvõtja ja reisifirma müügiagent. Mitte keegi ei nõua temalt riigi või kohapealse eluolu peenemat tundmist. Nii et see koht saates oli natuke hale ja ilmselt jääb haledaks ka edaspidi.
Saatja ülesanne on turistid hotellidesse laiali vedada ja müüa neile võimalikult rohkem ekskursioone, mis on reisifirma lisatulu. Kui on pehmema südamega inimene, siis ta võibolla ka aitab lahendada turistide tõsisemaid probleeme reisi ja majutusega, nt kui voodi all on tolmurull või täna päike ei paista. Kuigi nad üldjuhul on võimetud olukorras, kus teile järgi tõttav lennuk istub kinni mõnes Lääne-Euroopa lennujaamas sealse lumetormi tõttu ja teie reis seetõttu terve päikesepäeva võrra nihkub.

Ja miks Linnarit vee alla ei lastud? Kas ta keeldus? Kes saate ette valmistas? Kas ETV meeskonnas puuduvad inimesed, kes peaksid tegema eeltööd, nt ette välja selgitades, missugused aspektid on ühe või teise sihtkoha puhul kõige olulisemad, tuntumad jne?
Sest siis oleks ehk kusagilt koitnud, et just Punase Mere veealune maailm on, mis siinsed kuurortid muudab ahvatlevaks ka rahvusvahelisel tasemel, tõstes need isegi maailma esitippu. Miks muidu ehitas Jacques Cousteau oma veealuse “küla” just nimelt Punasesse Merre (Priimägile ehk on Cousteau nimi tuttav)? Ja elas seal tervelt 30 päeva. Sellest on nüüdseks küll umbes 50 aastat.
Cousteau küla ehk allveemaja nimega Conshelf II paikneb küll lõuna pool, Sudaani rannikuvees, kuid kui Priimägile see info natukenegi koitnuks, ehk tekkinuks sellest ka eluterve huvi järgi kaeda, et mida see Cousteau seal vee all ometigi nägi või leidis, et ta sealt lausa päevade kaupa väljuda ei tahtnud. Ehk ta oleks korrakski kiiganud, selle asemel, et surnud kalu ekraanil edasi-tagasi viibutada?

Esimest korda ms nägin, et merereisi ajal püütakse kala. See on ehk vene turistide tarbeks juurutatud uuendus, neile ikka meeldib püüda jõest kala? Moodsam mõtteviis oleks (kehtib, kui kasutad ontlikku ja oma nime väärivat sukeldumiskeskust): vaata aga ära puuduta, ja ära kaasa võta… Aga see selleks siis.

Ma tegelikult tõesti ei tea, miks Eesti telejaamad kestvalt toodavad neid pealiskaudseid kerjused-ja-kaamlid-tüüpi programme, mis kõik on üksteise kloonid ja koopiad, täielikult ignoreerides visuaalset ilu, kultuurilist rikkust ja mitmekesisust…
Kas isegi nägite Linnarit midagi söömas? Toidukultuuriga tutvumine on ka osa kultuurist, ja on puhkuse oluline osa.
Siin võite näha, kuidas Anthony Bourdain (Anthony Bourdain?) sööb täidetud tuvi ja mida ta sellest arvab…

Ning siin jagab meiega kõige harilikumat Egiptuse kerget einet või ka hommikusööki tänavarestoranis, proua Lesley Lababidi, Kairo turismikäsiraamatu “The Family Guide” autor.

Lugeda Leslay Lababidi ajakohast blogi ja vaadata imelisi fotosid Kairo kohta saab ms siit:

http://nomad4now.com/

***
Kas saates jõuti ka Luksorisse? Kuna mulle miskipärast ei hakanud silma. Luksor (tõttan ette) pole huvitav lihtsalt ainult templivaremete poolest. Seal toimub muudki huvitavat, nt kasvatatakse viinamarju umbes kümnekonna Egiptuse veininimetuse tarvis. Tehas tegelikult asub El Gounas, ja seda on ka võimalik külastada,  aga see selleks siis. Samuti kasvatatakse Luksori kandis suur osa Hurghada hotellides pakutavatest värsketest köögi- ja puuviljadest. Kuid jällegi see selleks siis. Vähemalt suveniirikoda võinuks ehk näidata – kuidas see kõik valmib, mida tänaval müüakse? Varahommikused õhupallireisid üle Kuningate Oru on seal kandis popid? Ah, olgu…

Ega teada ei saa, kui huvi ei ole, seetõttu võib ette ennustada, et eestlane ei saa, ega saagi, ega saagi üldse mitte teada saama.

Veel kaua.

***
Seda k,a et: millisest kultuurist pärines see taustaks kõlanud vaibakloppimine? minu meelest polnud see omane ei ajaloolisele ega tänapäevasele araabia ega isegi [muusikaajalooliselt huvitavale neljatonaalsele] kopti muusikale…  B-)

Noppisin siit algajale saatelavastajale abiks mõne hästi tüüpilise Egiptuse tänavamuusikanäite, nagu neid külapidudel ehk siis peamiselt pulmades kuuleb
Nt Hakim

Hakimiga koos tantsib siin videos Haifa Wehbe kes pole tantsijanna, küll aga näitlejanna (ütleme et Egiptuse Pamela Anderson, kuigi pakun et nii ilusam kui ka nutikam) ja see ongi tegelikult lõik filmist, kus Haifa mängib ohtlikult ilusat südametemurdjat, kes on juhuslikult ka lesk vms komplitseeritut, ma enam ei mäleta.
Noppisin just selle sellepärast, et siin on ka ingliskeelsed sõnad all, ehk et ühtlasi saab nautida Egiptuse laululüürikat.

Ühe naishääle ka – Amina alustas karjääri tegelikult Egiptuse hetkel kuulsaima kõhutantsijanna Dina taustalauljana – staarkõhutantsija esineb ikka elava muusika saatel!
Siin saab neid koos esinemas näha:

Aminal on aga nii võimas hääl, et nüüd on tal ka täiesti iseseisev karjäär, otsi ise Youtube’ist juurde. Siin laulab ta just Hurghada mingil festivalil:

Lõpetuseks: väga head kõhutantsuesitust näeb nt siit, Amina of Cairo (üks väheseid tantsijannasid, kes on Egiptuses kasvanud egiptlanna ja näeb ka egiptlanna moodi välja):

Kas meil tegelikult on üldse vaja rahvuslikku telejaama? Rahvusliku lennufirmata näe saame ju kenasti hakkama, lihtsalt ostes proffidelt teenust sisse.

Ja tegelikult: milleks meile rahvuslik kõrgharidus? B-) mis on asja eesmärk?

Advertisements
Posted in Määratlemata

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s