Transport

Transport

Sharmis on 3 tüüpi avalikku transporti:

Taksod

Sharmantsed ja eksootilised loomuliku õhuvahetusega sini-valged 8-kohalised Peugeot taksod on uute nõuete tõttu pea asendunud kaasaegsete konditsioneeritud Mitsubishide ja Hyundaidega. Taksomeeter on aga endiselt “talveunes”ja tõenäoliselt puudub näit ka spidomeetril, küll vähem sellepärast et juht teada ei teha, kui kiiresti ta sõidab, vaid et kui pärast auto müümiseks läheb, siis sellel liigselt kilometraazhi ei kajastuks.

Taksobussid.

Peamine sõlm asub väljaspool Vana Turu väljumisväravat. Piletite hinnad ebamääraselt 1£E lühemad otsad (nt Vana Turg–Naama Bay), 2 £E keskmised nt Hadaba-Naama Bay (NB! bussilehõikaja ütleb Naama asemel “Marina”) , ja 3£E pikemad, nt Naama Bayst Nabqi.Peatuvad käeviipe peale nagu taksobussid Eestiski, ja mahaminemiseks kõlbab nt kõvahäälne STOP! või veidi viisakam “Mumkin stop? Henna quaies!” (kirjutan häälduse järgi) ehk siis et “Kas oleks võimalik peatuda? Siin oleks hea!” ja viimases hädas “Bas! bas! bas!” ehk “Aitab, pea juba kinni!”

Bussid

Liiguvad sama ebamääraselt kui taksobussidki, kuid on suuremad, u 20-25 inimesele, ja pilet maksab u 50 piastrit.

Kaugtransport

Sharmist Kairosse ja tagasi liigub teadaolevalt 3 bussiliini ning lennuk. Lennuaegu saad valida ja pileteid osta siit:www.egyptair.com

Umbes 10.00-15.00 startivad lennud peaksid olema umbes poole odavamad kui õhtused ja hommikused, ehk et kui viitsid Kairos ööbida, siis võid edasi-tagasi reisi saada ka u 3-400£E eest. Lennukiga saab muidugi ka Luxorisse, Aleksandriasse jne, aga seda juba märksa harvemini.BussidEast Delta. Vistisi kõige kehvema kvaliteedi ja vanemate bussidega firma, kuigi jõudsalt arenev nii et mine sa tea.. Igatahes kohale viib ilmselt seegi firma sama hästi kui ülejäänud. Kohvi ei pakuta, aga Kairost Sharmi sõites teeb peatuse teeäärses toidukohas pärast Suessi kanali läbimist kusagil Ras Sudri kandis, kus saab soovi korral isegi süüa või kaasa osta.El Gouna. Nii ja naa. Piletit ostes tuleks bussi kvaliteeti täpsustada, uuemad ja mugavamad sõidavad vaheldumisi vanade loksudega, vastavalt on siis hind veidi odavam või kallim. Mugavamad on Superjetiga võrreldavad. Sharmis väljub oma bussiijaamast Delta Sharmi kõrval ja väljumisi on palju, enam-vähem iga tund kuni kella 1-2ni öösel.

Superjet. Parim Sharmist Kairosse sõitev bussifirma, väljub Sharmi üldisest bussijaamast umbes poolel teel Naamast Delta Sharmi. Hõlpsasti ära tuntav kuldse-punase-ja mustatriibuline kere, millel miski gasell lippab. Pargi jooksvalt uusim buss peaks olema u 15.30 paiku Sharmist väljuv, mis jätkab Kairost edasi Aleksandriasse (jõuab sinna öösel 1 paiku). Busse väljub paar tk ennelõunal ja õhtupoole enam-vähem kahetunniste vahega kuni viimaseni, u 23.00. Sõidu ajal näidatakse harilikult kaht filmi, üks Egiptuse ja teine vanem Hollywoodi kraam. Muusika on meeldiv orientaalne estraad (mitte pop) ja mitte liiga vali. Pakutakse teed, kohvi, krõpse jms. Sõidavad keskmiselt edukad nooremad ja vanemad mehed ja harilikult on bussis ka veel mõni naine, elegantne Egiptuse matroon või siis turiste. Suessi kanali eelne narkopolitsei sageli seda bussi ei peatagi. Kairos peatub kõigepealt Almaza’s, mis on lennujaama lähedane bussijaam (taksoga u 10 min ja max 30£E) ja lõpp-peatus on Tahriril ehk Kairo südames. Pilet tuleks ette ära osta, eriti Kairost Sharmi ja öisteks kellaaegadeks, kuna bussid on sageli välja müüdud. Kui õnne peale kohale minna siis East Delta väljub samast Almaza  jaamast ja harilikult kohti on.Konditsioneer on kõikides Sharmi sõitvates bussides ja peaks olema ka toimiv tualett (East Delta puhul ei mäleta, kas on või pole).

Samast bussijaamast, kust väljub Superjet Kairosse, väljuvad ühtlasi bussid Siinai kohalikesse sihtkohtadesse, mh Dahabi. Ja leiab selle bussijaama nii, et kui sõita Naama Bayst mööda edasi vana turu poole, siis jääb kõigepealt kohe paremale poole teeveerde üks mäerünkake butafoorsete kaamlite jms-ga üleval pervekesel, millele järgneb veel arendajatest suht vähe puututud tühi väli ja peatselt seejärel bensiinijaam. Vot kohe selle bensiinijaama taga ongi bussijaam – tühi platsike paari väikese kioskikesega serval, üks piletite ja paar tükki karastusjookide jms ostmiseks. Busse väljub Dahabisse kindlasti paar tk u kl 9-12.00 hommikpoole ja tagasi millagi pärastlõunal ja maksab pilet sinna… no igal aastal veidi tõuseb aga vast mitte enam kui 20£E. Kui rahaga väga kitsas pole ja sõitjaid on ka mitu, siis kaalutav on ka taksovariant edasi-tagasi, ise olen nii käinud kokkuleppeliselt 200£E eest, kuigi pärast viskasime beduiinivanale veel 50 peale, sest sai vaeseke oodata oma 5 tundi Dahabis kuni sealne kullassepp mulle sobiva kujuga ripatsit korallpärli ümber meisterdas. Ooteaeg muidu kuulub ka 200£E  taksohinna sisse, aga võib-olla mitte lausa nii pikalt siis.

Politseikontrollist. Pass peaks salongis käeulatuses olema kuna kohe Sharmist väljudes ja teistpidi pärast Suessi kanalit Siinaile jõudes kontrollitakse kõikide reisijate dokumente. Silmnähtavalt eurooplasi harilikult rohkem seejärel ei tüütata, egiptlasi aga korduvalt. Sharmist Kairosse sõites teevad eriti odavamad bussid peatuse vahetult enne Suessi tunnelisse sisenemist ning automaatidega mehed paluvad reisijail oma kohvrid bussist välja tõsta ja ka avada. Narkokoer nuusutab seejärel kõik kohvrid üle. Nimelt olevat Siinai mägipiirkonnad märkimisväärsed kanepi kasvukohad. 😛 Neid kontrollimisi on küll jooksvalt harvemaks jäänud.

Taksode puhul kehtivad samad reeglid nagu Eestiski, ehk et lennujaam jm sõlmpunktid on nö.”oma meeste” käes ja kuni 3 korda kallimad. Lennujaama üksi sattudes ja transfeeri omamata tasub purjetada oma pagasiga terminaali lahkuvate lendude ukse poole ja püüda sealt mõni värskelt saabuv mitte-omamees, kes peaks Sharmi emba-kumba suunda (Hadaba või Nabq) kohale viima u 50-60 £E eest. Ilmselt üks tubli omal käel saabuja seda juba teabki ka.

Sama kehtib Vanas Sharmis – jalutage edasi Vanast Sharmist mööduva tänava poole või isegi tagasi sisenemisvärava suunas ja – hops! leiate sealt auto, mis Naama Baysse viib kümneka eest, 30£E asemel. Hotellid kuni lennujaamani peaksid kätte tulema Naama Bayst u 25-35 £E eest, Hadabast alustades võib veel kümpsi lisada, Nabqi otsad on ca poole kallim lugu. Hind leppige kokku autosse istumata, läbi tuuleklaasi ja pikalt kaubelda pole mõtet – kui juht pole nõus, on ta potentsiaalselt problemaatiline nagunii, võtke järgmine auto, ega pole puudust. Sest pirtsutajad võivad algul kauplemise peale teha näo, et on nõus, aga kui kohale jõuate, siis läheb ikka õiendamiseks. Seda tasub lihtsalt ignoreerida.

Advertisements

3 thoughts on “Transport

  1. Mille järgi saab aru, milline taksobuss kuhu sõidab? Pean silmas, et kuidas see õige leida? Kui nad naamat nimetavad marinaks siis kuidas vana sharmi ja nabqi nimetateakse! Kui tekib tahtmine omalkäel minna Sohosse, Il Mercatose, Fantasiasse või Aqua parki kuidas siis siiski leida see õige! Kui igasse kohta taksoga minna ja neid kohti jagub, kuhu minna tahaks siis läheks see kulukaks, sest tahaks ringi seigelda aga eelarve on piiratud ja seega olekski taksobussiga vägagi taskukohane ringi liikuda. Lisaks küsimus kas nad liiguvad igal kellaajal ja päeval või teatud aegadel?
    Ning palju taksobussis kohti on?

    NB! Sinu jutud on väga huvitavad ja info väga hea ja asjalik! Tore, et oled võtnud vaevaks selline sait teha ja teisi aidata. Igatahes suured tänud!

    • Aitäh heade sõnade eest! Taksobussis on vististi 14 kohta juhile lisaks. Koos kokkupandavate istmetega :). Midagi keerulist siin pole: kõik bussid, mis suunduvad Naama Bayst Vana turu poole (Old Market või ka: souq), liiguvad Vanale Turule, ja kõik, mis suunduvad Nabqi poole, suunduvad Nabqisse. Sealpool teed, kus seisate, sobivad teile seega kõik bussid. Veidi keerulisem on ainult Vana Turu lõpp-peatuses, kuna sealt väljuvad bussid nii Naama/Nabqisse, kui ka Hadabasse. Seal tulebki eristada kas hüütakse “Hadaba” või “Marina, Marina”! 🙂 Hadabasse saabki siis ainult vanalt turult, tuleb seal ümber istuda, kuigi vahel on juhtunud, et kui bussis on Hadabasse soovijaid rohkemgi, sõidab sama buss otse edasi.

      Hadaba bussiga saab Aqua Park’i, Il Mercatosse ja Alf Leilasse (nn Fantasia), esimene jääb bussi tee peale, teistesse tuleb pärast Aqua Parki bensiinijaama ristmikult veidi jala kõndida, või minna taksoga. Hadaba buss suundub tagasiteel samuti Naama Baysse, mitte Vanale turule.

      Bussi peatudes võib oma sihtkoha veel kõva häälega üle küsida – nt: Soho? see garanteerib et kui te ka ise ei märka, siis kaasreisijad või bussijuht üldjuhul mäletavad, et peate just seal maha minema. Mõnikord keerutavad bussid ka mõne teest kaugemale jääva hotelli eest läbi, selleks makstakse juhile vist veidi peale, kaasreisijad üldjuhul ei tee sellest probleemi. Kas 1, 2 või 3LE sõltub sõidu pikkusest ja seda võib ka kaasreisijatelt küsida, ehk küünitada oma rahatähte kõrvalistuja poole ning võimalike ühiste keelte, sõrmede ning küsiva ilme abil asi selgeks rääkida :). Bussides ollakse ausad! Sõidu eest tasumine käib enne väljumist või tehakse mingil hetkel tee peal korjandus ehk et tagumised hakkavad oma raha ettepoole saatma, võite siis ka enda oma kaasa küünitada. Või koputate lihtsalt eesistuja õlale ja ulatate raha talle. Kui on suurem rahatäht, siis öelge kõva häälega, mitme reisija eest see on, võib ka inglise keeles või sõrmede abil, siis peatselt liigub vahetusraha teieni tagasi.

      Kuna ma ööpidutseja ise enam pole, siis ei oska öelda, kas bussid millalgi ka vahet peavad, öösel nii peale keskööd/kella 1 küll jääb liiklus veidi harvemaks.

      Väga tubli kui niiviisi ringi liikuda võtate, nii näeb ju nädalaga Sharmist palju rohkem kui muidu!

  2. Olen ise kunagi sõbrannana ühekorra Egiptuses käinud, peatusime Nabqis. Siis 1 kohalik meie eskursiooni ziibi juht näitas meile hiljem õhtul väljaspool tööd natuke naamat ja sharmi ning tema organiseeris meile ka sõidu. Mõtlesin et kui nüüd uuesti minna siis tahaks hotelli naamasse võtta ja omal käel seigelda. Sõitsime nii taksobussi kui ka taksoga. Kui kohalik meid õige taksobussipeale pani õhtul siis teel hotelli oli küll hirm et kas ikka saame õigessekohta, sest ta tiirutas päris palju aga olime kahekesi ja siis oli julgem. Saime õnneks ilusti kohale. Raha meie eest maksis kohalik, kuna pidas vist seda au asjaks kuna tema ju meid välja kutsus. Ainuke asi ol et see kõik toimus ühe õhtu jooksul ja pime oli, seega täit sotti ei saanud. Nüüd tahan minna koos perega. Minek küll alles umbes kahe aasta pärast, kuna majanduslik olukord pole eriti kiita ja raha kogumine võtab aega. Aga suur igatsus on küll sinna tagasi minna. Seega mõtlesin, et teen eelnevalt niiöelda kodutöö ära ja uurin kõik põhjalikult ette ära siis, hiljem lihtsam kui ükskord minek käes on. Selline küsimus veel, et kas taksobussi juhile ka jootraha antakse? Tänan soojade sõnade ja nõuannete eest!

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s